عیب یابی دریل؛ رایج‌ترین علل خرابی دریل

عیب یابی دریل

دریل از جمله لوازم برقی بسیار پرکاربرد در صنعت و منزل است که بروز هر گونه عیب و نقص در آن مانع روند کار شده و باعث ایجاد مشکلات فراوانی می‌شود. از این رو آشنایی با عیب‌یابی دریل می‌تواند کمک شایانی به پیشبرد کار و حرفه ی شما شود. اگر شما هم از جمله آن افرادی هستید که با دریل سر و کار دارید حتما این مقاله از ابزار هیوندای را تا انتها مطالعه نمایید تا با عیب یابی دریل آشنا شوید.

برای آشنایی با عیب‌های دریل باید در ابتدا با ساز و کار و ساختار این وسیله برقی آشنا شوید.

دریل چیست؟

دریل یک ابزار بی نهایت پرکاربرد در صنعت می‌باشد که برای انجام کارهای سوراخ‌کاری به کار می‌رود. دریل‌ها به دو دسته دریل برقی پیچ‌بند و ایمپکت درایو تقسیم می‌شوند که هر یک از آن‌ها قسمت‌های مخصوص به خود را دارند که هر کدام عملکرد و عیب‌یابی متفاوت از همدیگری دارند.

ساختار دریل

یک دریل از دو بخش مجزای مکانیکی و الکتریکی تشکیل می‌شود. با تبدیل انرژی الکتریکی به انرژی چرخشی عمل سوراخ‌کاری توسط دریل انجام می‌شود. قسمت مکانیکی دریل یک یا چند ردیف چرخ دنده دارد که باعث کاهش دور بالای موتور و افزایش گشتاور می‌شود. کلید انتخاب حالت چکشی هم در بخش مکانیکی دریل قرار دارد و برقی نمی‌باشد.

قطعه اصلی این ابزار کاربردی موتور آن می‌باشد. اگر موتور دستگاه شما سالم بود باید به دنبال بررسی قسمت‌های مختلف دریل بپردازید.

اجزای یک دریل عبارتند از:

  • سه نظام: سه نظام قطعه ای در داخل دریل است که وظیفه ی آن نگه داشتـن مته است.
  • منبع انرژی: منبع تغذیه انرژی مورد نیاز دستگاه را تامین می‌کند. این منبع می‌تواند نیروی برق، باد، باتری شارژی و یا حتی بنزین باشد.
  • کلاچ یا تنظیم‌گر نیروی گشتاور: به کمک کلاچ می‌توان مقدار گشتاور یا نیروی وارد به سطح مورد نظر را مشخص کرد.
  • کنترول سرعت (دیمر): دیمر یا کنترول سرعت قطعه ای است که کار کنترول ولتاژ وسایل الکتریکی و گاهی کنترول میزان روشنایی، سرعت چرخش موتور و… را انجام می‌دهد.

دریل هیوندای

 

صفحه پیشنهادی: لیست دریل های هیوندای

عیب‌های معمول دریل و راه‌حل هر یک از آن‌ها

به طور معمول یک دریل می‌تواند عیب‌های زیر را پیدا کند:

  1. دستگاه شما ممکن است به علت استفاده از مته نامتناسب با متریال مورد استفاده و قرارگیری اشتباه مته در دستگاه و یا ایجاد فشار بیش از حد از کار بیافتد. در این صورت باید قطعه خراب را تعمیر و یا تعویض نمایید.
  2. گاهی پیش می‌آید که شارژر دستگاه شما چشمک می‌زند که در این صورت باید نسبت به تعمیر و یا تعویض شارژر دریل، بررسی و اصلاح اتصالات مدار و یا تعمیر پورت شارژر خود اقدام نمایید.
  3. ممکن است به علت قرارگیری اشتباه دریل و یا استفاده از مته نامناسب و اعمال فشار بیش از حد دریل چکشی شما کار نکند. در این شرایط باید نسبت به قرارگیری صحیح دریل و یا استفاده از مته مناسب و اعمال فشار مناسب این مشکل را رفع نمایید.
  4. ممکن است به خاطر کثیف شدن سه نظام ، سه نظام دستگاه شما قفل شود که در این صورت باید نسبت به تمیز کردن سه نظام اقدام نمایید.
  5. در شرایطی هم پیش می‌آید که به خاطر فشار بیش از حد و ساییدگی سه نظام، سه نظام دستگاه شما تاب برمیدارد. بنابراین باید با فشار مناسبی با دریل خود کار کنید تا از ساییدگی سه نظام آن جلوگیری به عمل آورید.
  6. گاهی اتفاق می‌افتد که اصلا دریل شما روشن نمی‌شود که معمولا این اتفاق برای دریل‌های قدیمی پیش می‌آید. معمولا این نوع مشکل به علت شل یا پاره شدن کابل‌های برقی رخ می‌دهد. برای حل این مشکل پس از جدا کردن دریل از پریز برق باید به کمک یک اهم‌متر سلامت کابل ورودی به دریل خود را بررسی نمایید. اگر اهم‌متر عدد یک را نشان دهد یعنی کابل‌های دستگاه شما آسیب دیده اند و باید تعویض شوند.

عیب یابی قسمت مکانیکی دریل

یکی از قسمت‌هایی که ممکن است بعد از استفاده از دریل با مشکل مواجه شود قسمت مکانیکی دستگاه است. در صورتیکه صدای غیرمعمول و ناهنجاری از دریل خود دریافت نمایید باید دستگاه خود را به طور دوره ای سرویس کنید.

سرویس‌دهی دریل شامل تمیز و پاک کردن قطعات متحرک می‌باشد که می‌توانید  به کمک گریس نسوز قطعات آن را گریس‌کاری نمایید. البته کار گریس‌کاری در اینجا تمام نمی‌شود و مجددا پس از گذشت اندک زمانی دوباره گرد و خاک به خود جذب می‌کند و باید به طور مرتب آن را تمیز و مجددا گریس‌کاری نمایید. در صورت کوتاهی در انجام این کار چرخ دنده‌های دریلتان فرسوده خواهند شد.

اگر دریل شما از نوع بی‌کیفیت و ارزان‌قیمت باشد چرخ دنده های آن خیلی زود هرز می‌شوند و معمولا عاج خود را از دست می‌دهند و بدین ترتیب دستگاه شما از کار خواهد افتاد.

خراب شدن دریل در حین کار

عیب یابی قسمت الکتریکی دریل

بخش دیگری که ممکن است بعد از استفاده از دریل با مشکل مواحه شود قسمت الکتریکی آن است. بطور کلی موتور دریل که معمولا از نوع موتور یونیورسال می‌باشد پراستهلاک است و در قسمت‌های دوشاخه، سوئیچ، استاتور موتور، کابل ورودی دریل، دیمر یا کیت کنترول دریل، آرمیچر یا روتور، براش یا زغال‌ها و مجموعه سیم‌پیچی کلکتور و یا تیغه‌های مسی به مشکل بر می‌خورند.

بسیاری از مشکلات الکتریکی اغلب با مشاهده و یا بوی آنها تشخیص داده می‌شوند. برای حل مشکل این قطعات یا باید آن‌ها را تعمیر نمایید و یا قطعه جدیدی را تهیه و جایگزین نمایید.

نکته 1:

تعمیر و عیب‌یابی دریل یک کار تخصصی است که در صورت تعمیر توسط افراد ناآشنا و ناشی خطرناک باشد. اما به کمک عیب یابی دریل می‌توان از بروز مشکلات بیشتـر و جدی‌تر جلوگیری کرد.

نکته2:

قبل از خرید یک دریل برقی حتما نیاز خود را تعریف کنید و بستـه به نیاز خود ابزار با کیفیت مناسب را انتخاب نمایید تا از خرابی‌ها و نقص‌ها و عیب‌های احتمالی آتی پیشگیری نمایید.

سخن پایانی

در این مقاله به عیب یابی دریل که یک ابزار بسیار پرکاربرد در صنعت است پرداختیم. گرچه تعمیر دریل یک کار تخصصی است و انجام آن توسط یک فرد بی‌تجربه ممکن است زیان‌بار و خطرآفرین باشد؛ اما آشنایی با عیب‌های یک دریل موجب می‌شود تا از آسیب‌های بعدی دستگاه خودداری نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.