تفاوت شیارزن و چمن‌ زن

تفاوت شیارزن و چمن‌ زن

برای اینکه به تفاوت شیارزن و چمن‌ زن پی ببرید تا انتهای این نوشتـار ما را همراهی نمایید. ابتدا به معرفی دستگاه شیارزن، انواع و قیمت آن و سپس به معرفی دستگاه چمن زن و انواع و قیمت آن خواهیم پرداخت. بنابراین با مطالعه این مقاله از ابزار هیوندای در انتخاب یک شیارزن یا چمن‌زن با وجود مدل‌ها و برندهای مختلفش سردرگم نخواهید شد.

تعریف شیارزن و چمن‌ زن و تفاوت آنها

برای اینکه به تفاوت های شیار زن و چمن زن پی ببرید، در ابتدا باید با تعریف این دو محصول آشنا شوید. به همین منظور، ابتدا تعریف شیارزن و چمن زن و انواع آنها را ذکر می‌کنیم تا عملکرد این دو دستگاه را با یکدیگر مقایسه کنید.

شیارزن چیست؟

برای قرار داد‌ن لوله یا کابل در داخل دیوار یا کف ساختمان‌ها بصورت توکار به شیارهایی نیاز است.برای ایجاد چنین شیارهایی با سرعت بالا از ابزاری به نام شیارزن ( به انگلیسی Wall Chaser) استفاده می‌شود. لازم به ذکر است که شیار زن دستگاهی برای برش کامل یا قطع کرد‌ن یک قطعه نیست بلکه در عمق کمی روی سطوح درز ایجاد می‌کند.

شیارزن‌ها به لحاظ کاربرد به انواع شیارزن دیوار، شیارزن برق کشی و شیارزن باغبانی تقسیم می‌شوند. از شیارزن‌های دیوار معمولا برای قرار داد‌ن لوله در داخل دیوار استفاده می‌شود. همچنین از شیارزن برق کشی برای جاسازی سیم‌های برق در داخل دیوار استفاده می‌شود. از شیارزن باغبانی هم برای جایگذاری لوله‌های آب در زمین‌های کشاورزی استفاده می‌شود.

شیارزن

انواع شیار زن

بطور کلی شیارزن ها به لحاظ منبع تغذیه به دودسته شیارزن برقی و شیارزن دستی تقسیم می‌شوند. شیارزن دستی که در یک مدل تولید می‌شود اما شیارزن برقی در دو مدل برقی متصل به برق شهری و شارژی تولید می‌شود. شیارزن‌های برقی در مدل‌های تک تیغه (Single Blade) ، دوتیغه (Twin Blade)، سه تیغه و چهارتیغه یا چند تیغه به بازار عرضه می‌شود؛ شیارزن شارژی هم با باتری لیتیومی کار می‌کند.

شیار زن دستی

شیارزن دستی همانطور که از نامش پیداست یک ابزار مکانیکی برای ایجاد شیار روی بلوک جهت امور تاسیساتی مانند لوله‌های برق و آب و … به صورت دستی است. به کمک این ابزار دیگر نیازی به تخریب کامل دیوار یا بلوک نیست.

 طبیعتا سرعت شیارزن دستی نسبت به شیارزن برقی کمتـر است. اما بسیاری از افراد به دلایل مختلفی نظیر قیمت پایین آن برای کارهای خانگی و تاسیساتی خود از شیارزن دستی استفاده می‌نمایند.

شیارزن برقی

شیارزن برقی هم همانطور که از نامش پیداست یک ابزار برقی است که برای ایجاد شیار در داخل دیوار یا کف ساختمان به کار می‌رود. طبیعی است که سرعت این نوع شیارزن نسبت به شیارزن دستی بالاتر است و بدون تخریب دیوار به آسانی می‌توان شیارهای مورد نظر را ایجاد کرد.

شیارزن شارژی

در شیارزن‌های شارژی به جای تغذیه از برق شهری از باتری‌های لیتیومی استفاده می‌شود. بطور کلی استفاده از ابزارالات شارژی نسبت به انواع دستی و برقی از ایمنی و راحتی بالایی برخوردارند. شیارزن شارژی برای مصارف خانگی و غیرحرفه ای بسیار مناسب هستـند.

قیمت شیار زن

عوامل متعددی نظیر بر قیمت شیارزن تاثیر می‌گذارند که عبارتند از:

  • برند
  • قدرت
  • دقت و سرعت دستگاه
  • تعداد تیغه
  • قطر صفحه نمایش
  • داشتـن نشان‌گر لیزری
  • نوع متریال
  • ظرفیت و داشتـن دریچه اتصال به مکنده
  • گارد محافظتی
  • محفظه گرد و غبار
  • ارگونومی مناسب

هرچه دستگاه شیارزن  قدرت بالاتر و یا صفحه نمایش بزرگتـری داشتـه باشد مسلما قیمت بالاتـری هم خواهد داشت. بنابراین داشتـن امکانات بیشتـر مثل نشان‌گر لیزری یا شیر مکش بر قیمت دستگاه تاثیر می‌گذارند.

تا اینجای مقاله به معرفی شیارزن ، انواع و قیمت آن پرداختیم. اکنون به معرفی دستگاه چمن‌زن و انواع آن خواهیم پرداخت.

چمن زن چیست؟

دستگاه چمن زن (lawn mower ) یک ماشین کشاورزی و کاربردی برای کوتاه کرد‌ن چمن‌ها و پیرایش فضای سبز پارک‌ها، ویلاها و زمین‌های ورزشی در ارتفاع متفاوت است. این دستگاه درای یک یا چند تیغه چرخشی است که برای برش یکنواخت سطح چمن به کار می‌رود.

انواع چمن زن

چمن‌زن‌ها در انواع چمن زن دستی، چمن زن برقی، شارژی و بنزینی و چمن زن تراکتوری به بازار عرضه می‌شوند. چمن زن‌های دستی فقط کار برش زمین را انجام می‌دهند و مخزنی برای جمع‌آوری چمن‌های کوتاه‌شده ندارند اما چمن زن‌های برقی، بنزینی و تراکتوری دارای سبد ذخیره پلاستیکی یا پارچه‌ای هستـند.

چمن زن برقی و شارژی

چمن‌ زن برقی یا با برق شهری کار می کند و یا با باتری‌های لیتیومی . چمن زن‌های شارژی وبرقی سبک وزن هستـند اما چمن زن‌های شارژی سرو صدا و آلودگی کمتـری دارند و برای مکان‌هایی که دسترسی به برق شهری ندارند گزینه مناسبی هستـند.

چمن زن‌های برقی آلودگی صوتی کمتری دارند و نیاز به نگهداری آنچنانی ندارند. این چمن زن‌ها سریع آغاز به کار می‌کنند اما به خاطر طول کابل برق محدودیت حرکت و قدرت و عملکرد محدودتـری دارند.

انواع چمن زن

چمن زن بنزینی

قدرت چمن زن بنزینی گیربکسی بسیار بالاست. دستگاه چمن زن بنزینی به دو دسته معمولی و حرفه‌ای تقسیم می‌شود. در نوع حرفه‌ای آن نیاز به هل داد‌ن انسان نیست و خیلی راحت توسط کاربر هدایت می‌شود. اما در نوع معمولی دستگاه باید آن را هل دهند. در برخی از انواع دستگاه‌های چمن زن بنزینی امکان پالچ پاشی وجود دارد یعنی چمن‌های کوتاه‌شده را دوباره به عنوان کود به زمین پخش می‌کند. این چمن زن‌ها نسبت به چمن‌زن‌های برقی یا شارژی دارای وزن سنگین‌تری هستـند.

چمن زن‌های بنزینی به خاطر عدم واسبتگی به منبع برق آزادی حرکت بیشتـری دارند . این دستگاه قدرت و عملکرد بالاتـری دارد اما سروصدای زیادی تولید می‌کند و به تعمیرات دوره ای و نگداری نیاز دارد و ممکن است استارت کار با آن پیچیده‌تر باشد.

چمن زن تراکتوری

با استفاده از چمن زن‌های تراکتوری دیگر نیاز به تخلیه ی مداوم سبد ذخیره در زمین‌های ورزشی یا فضاهای وسیعتـر نیست. بنابراین این دستگاه برای عرض کاری بزرگ و حجم ذخیره زیاد مناسب است.

چمن زن دستی

چمن زن دستی ساده‌ترین و قدیمی‌ترین مدل چمن زن‌هاست. این دستگاه به کمک نیروی انسان کار می‌کند و برای فضاهای کوچک مناسب است وزن و قیمت پایینی دارد و آلودگی ایجاد نمی‌کند. چمن زن‌های دستی به تمیزی و دقت چمن زن‌های بنزینی یا موتوری نیستند و چمن‌ها در ارتفاع متفاوتی کوتاه می‌کنند. این چمن زن برای مساحت‌های کمتـر از 150 مترمربع مناسب است.

چمن زنهای هیوندای

قیمت چمن زن

قیمت دستگاه چمن زن هم مانند سایر ابزارالات به مشخصات زیادی اعم از برند، توان و قدرت موتور بستگی دارد.

اکنون که به تفاوت شیارزن و چمن زن پی بردید وقت آن رسید‌ه است که با یک برند معتبر شیارزن و چمن زن آشنا شوید.

چمن زن هیوندای

چمن زن هیوندای با دسته تاشو و طراحی ارگونومیک و دستگیره نرم سهولت زیادی به استفاده از دستگاه بخشید‌ه است. این دستگاه برای چمن زنی فضاهای مسطح و هموار و همچنین هرس چمن و زیباسازی فضای سبز مناسب است.

از آنجاکه شرکت بازرگانی ایران هیوندای تنها نماینده انحصاری ابزارآلات کشاورزی و صنعتی در ایران است با ارائه مشخصات و ویژگی‌های خاص هر ابزار در سایت رسمی هیوندای شما را به خرید مطمئن‌تر سوق می‌دهد.

بیشتر بخوانید: لیست چمن زن های هیوندای

خلاصه‌ای از تفاوت شیارزن و چمن‌ زن

انتخاب دستگاه شیارزن با کیفیت و درجه یک به شما کمک می‌کند تا در کارهای خود به بهتـرین نتیجه برسید. قبل از هرگونه خریدی اولین نکته‌ای که خریدار باید به آن توجه کند این است که این دستگاه را دقیقا برای چه کاری می‌خواهید و کدام یک از ویژگی‌های این دستگاه بیشتـر مد نظر شماست. بنابراین باید با تفاوت شیارزن و چمن‌ زن نیز آشنا شوید تا بدانید کدام دستگاه متناسب با نیاز شما است. در نهایت با جستجو در فروشگاه‌های اینترنتی معتبر که یکی از آن‌ها را در این مقاله به شما معرفی کردیم می‌توانید مناسب‌ترین مدل دستگاه را برای خود انتخاب نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.