نحوه سوراخ کردن سرامیک با دریل

آموزش نحوه سوراخ کردن سرامیک با دریل

اگر به تازگی پروژه ی ساختمانی خود را به اتمام رسانید‌ه‌اید و به مرحله ی نصب لوازم جانبی آن رسیده‌اید؛ مطمئنا نگران شکستـن سرامیک‌ها حین سوراخ‌کاری آن‌ها هم هستید. پس بهتـر است قبل از اینکه متضرر زیان‌های مالی شوید، تا انتهای این مقاله از ابزار هیوندای با ما همراه باشید تا نحوه سوراخ کردن سرامیک با دریل را به طور کامل به شما آموزش دهیم. 

نحوه سوراخ کردن سرامیک با دریل؛ مراحل سوراخکاری سرامیک

قبل از اینکه دست به کار شوید و شروع به نصب آینه‌ها، پرده، لوستر، قفسه‌ها، مخزن مایع ظرفشویی، پایه دستمال کاغذی یا سایر لوازم جانبی آشپزخانه یا سرویس بهداشتی خود کنید، بعد از استفاده از تجهیزات ایمنی مانند عینک، ماسک و دستکش، باید به یک سری نکات دیگر توجه فرمایید. با رعایت این نکات می‌توانید به بهتـرین شکل ممکن عملیات سوراخ‌کاری را روی سرامیک انجام دهید.

1- تشخیص جنس کاشی یا سرامیک

نکته اول تشخیص جنس کاشی یا سرامیک است. معمولا کاشی‌ها و سرامیک آشپزخانه و سرویس بهداشتی از سه نوع می‌باشند:

  • کاشی و سرامیک لعاب‌دار: این نوع کاشی و سرامیک‌ها رایج‌ترین نوع کاشی مصرفی هستـند که تقریبا در تمام خانه‌های قدیمی یافت می‌شوند. این کاشی‌ها راحت‌تر از سایر انواع کاشی سوراخ می‌شوند.
  • کاشی گلس یا تایل گلس: این نوع کاشی‌ها از جمله تایل‌های دکوراتیو هستتند که در سال‌های اخیر بیشتـر به کار می‌روند.
  • کاشی پرسلان: این کاشی‌ها مانند کاشی و سرامیک‌های معمولی بوده و استحکام و تراکم و سختی بسیار بالاتری دارند.

2- مته کاشی و سرامیک مناسب

دومین نکته حائز اهمیت در سوراخ‌‌کاری بر روی سرامیک بعد از تشخیص جنس کاشی و سرامیک، انتخاب مته مناسب است. از آن جایی که با پیشرفت تکنولوژی در صنعت سرامیک این محصولات به شدت سفت و سخت هستـند، بنابراین دریل‌کاری روی سرامیک و کاشی به یک مته مخصوص نیازمند است. چرا که مته‌های معمولی یا حتی مته‌های سنگ‌تراش در این مورد به کار نمی‌آیند، زیرا به اندازه کافی قوی نیستـند و نمی‌توانند در سطوح سخت نفوذ کنند.

 برای این منظور می‌توان از مته‌های کاربید و مته با نوک الماسی  استفاده نمود. مته‌های کاربید در مقابل سفال‌های چینی که سختی بیشتـری دارند ناکارآمد هستند. اما بهتـرین مته‌ای که برای سوراخ کرد‌ن کاشی و سرامیک می‌توان استفاده کرد مته الماسه است. این مته‌ها با آنکه گران‌تر از مته‌های کاربید هستند اما در برابر نفوذ در انواع سطوح سرامیک یا کاشی بسیار مقاوم می‎‌باشند.

هرچه متریال مصرفی در مته الماسه کیفیت بالاتـری داشتـه باشد، عمل سوراخ‌کاری راحت‌تر انجام می‌شود. بنابراین سعی کنید از انتخاب مته‌های معمولی اجتناب نمایید و از مته‌های الماسه که استحکام بالاتـری دارند برای سوراخ‌کاری در سرامیک و کاشی استفاده کنید.

انتخاب مته مناسب برای سوراخکاری

3- ثابت نگه داشتـن مته بر روی سطح سرامیک یا کاشی

نکته سوم که در یادگیری نحوه سوراخ کردن سرامیک با دریل باید به آن توجه فرمایید، ثابت نگه داشتـن مته بر روی سطح سرامیک یا کاشی است. به خاطر لیز بود‌ن سطح کاشی یا سرامیک، کار با مته کمی دشوار و زمان‌بر است. در نتیجه اصطکاک ایجاد شده بر روی سطح کار موجب داغ شد‌ن مته و پایین آمد‌ن کارایی آن می‌شود.

برای حل این مشکل هم می‌توانید از یک لیوان آب یا یک تکه اسفنج خیس استفاده نمایید و از طریق فرو کرد‌ن مته در آب یا نگه داشتـن اسفنج خیس در زیر محل حفاری آن را خنک کنید و مانع سوختـن مته شوید. اما دقت کنید که آب با بدنه دریل برخورد نکند؛ چرا که موجب برق‌گرفتگی یا سوختن دریل می‌شود.پس چاره کار، ثابت نگه داشتـن مته بر روی سطح و جلوگیری از لیز خوردن آن است. حتی الامکان سعی کنید فضای بین سرامیک‌ها را برای سوراخ‌کاری انتخاب نمایید. در غیر اینصورت می‌توانید از تکه‌ای چسب کاغذی، درب پلاستیکی بطری نوشابه یا چوب استفاده کنید و از شدت سُر خوردن مته بکاهید.

بهتـر است میزان عمق مورد نظر برای سوراخ‌کاری را به کمک چسباندن چسب روی مته مشخص نمایید.مثلا اگر می‌خواهید فقط دو سانت را سوراخ کنید چسب را روی دو سانت تنظیم کرده و بچسبانید تا سطح بیشتـری سوراخ نشود.

نکته دیگر این است که محل سوراخ، جای عبور سیم یا کابل برق یا لوله‌های تاسیساتی و مخابراتی نباشد.

4- شروع دریل‌کاری روی سرامیک و کاشی

برای اینکه نتیجه ی خوبی بگیرید بهتـر است در ابتدای کار سرعت دریل کم باشد و فشار یکنواختی بر سر مته وارد شود. بعد از اینکه لعاب کاشی یا سرامیک از بین رفت می‌توانید سرعت خود را کم کم بالاتر ببرید. دقت کنید هنگامی که از لایه کاشی عبور کردید و به دیوار رسیدید دیگر سرعت خود را افزایش ندهید؛ چرا که ممکن است چسب کاشی سست باشد و کاشی از دیوار کنده شود.

سرعت استاندارد و اولیه دریل حین استفاده از مته‌های الماسه 600 دور بر دقیقه (برای ابعاد کمتر از ½ اینچ) و 450 دور بر دقیقه ( برای مته‌های ½ تا ۱ اینچی ) است. 

جهت‌گیری دریل هم باید در حالت صاف و زاویه 90 درجه نست به سطح باشد.

در مرحله آخر چون استخوانبندی سرامیک از لایه صاف و صیقلی و سختش نرمتـر است مشکل زیادی نخواهید داشت و می‌توانید به کار خود سرعت بخشید‌ه و آن را به اتمام برسانید. 

پارامتر مهمی که در این مرحله حائز اهمیت است صبر و بردباری شماست. چرا که اگر با آرامش این فرایند را انجام دهید کار تمیزتری در نهایت عایدتان خواهد شد.

سوراخکاری کاشی و سرامیک

5- قرار دادن رولپلاک در سوراخ

پس از ایجاد سوراخ بر روی سرامیک رولپلاک را داخل آن قرار دهید؛ اگر سوراخی که ایجاد کرده اید تنگ باشد رولپلاک کاملا درون آن فرو نخواهد رفت. در این موقع باید مجددا دریل را برداشتـه و سوراخ را گشادتـر نمایید. در صورتیکه که تنها 2 یا 3 میل از رولپلاک بیرون ماند، می‌توانید با یک کاتر یا چاقوی تیز اضافه آن را ببرید. پیشنهاد می‌کنیم از رولپلاک‌های لبه‌دار استفاده نمایید.

اگر قصد دارید سطح ضخیمی را سوراخ نمایید، بهتـر است ابتدا از مته کوچکتـری کمک بگیرید و سوراخی به کمک آن ایجاد نمایید. سپس از مته بزرگتـر استفاده نموده و سوراخ را گشادتر کنید؛ بدین صورت از ترک خوردگی سطح ممانعت به عمل می‌آید.

سخن پایانی در مورد نحوه سوراخ کردن سرامیک با دریل

اصلی‌ترین نکته در سوراخ‌کاری بر روی سطوح سرامیک یا کاشی استفاده از مته‌های درست و مناسب است. بعد از انتخاب مته مناسب، خنک نگه داشتـن مته حائز اهمیت فراوانی است. به خاطر بسپارید که حفر کاشی و سرامیک به صبر و حوصله زیادی نیاز دارد و با عجله نمی‌توان به نتیجه مطلوبی دست یافت. فراموش نکنید که ایمنی حرف اول را در انجام کارهای ساختمانی می‌زند؛ لذا قبل از یادگیری نحوه سوراخ کردن سرامیک با دریل باید بدانید که به هیچ وجه نباید از عینک ایمنی،ماسک ، دستکش ایمنی و محافظ گوش غافل نشوید.

19 دیدگاه برای “نحوه سوراخ کردن سرامیک با دریل

  1. محمد ولدخان گفته:

    سلام اول محل سوراخ را با ماژیک مشخص کنید و بعد با چکش و نوک میخ فولادی یک ضربه به محل سوراخ بزنید تا لعاب آن بپرد بعد با مته مناسب سوراخ کنید .

  2. صادق گفته:

    منظورم شرح آقا محمد ولدخان بود معذرت که نام ایشون رو اعلام نکردم در کامنت قبلی

  3. ساسان عیوضی گفته:

    هنگام استفاده از ماشین‌آلات و ابزارهای دوار استفاده از هیچگونه دستکشی مجاز نمی‌باشد.

  4. خسرو گفته:

    سلام باتشکر از مطالب آموزنده شما :
    یک روش دیگر علامت زدن محل سوراخ کاری با چسب برق به شکل ضربدر و یا بعلاوه می باشد و سپس وسط آنرا سوراخ کنید چسب باعث شده تا سرامیک نشکند یا ترک نخورد .

  5. خسرو گفته:

    سلام باتشکر از مطالب آموزنده شما :
    یک روش دیگر علامت زدن محل سوراخ کاری با چسب برق به شکل ضربدر و یا بعلاوه می باشد و سپس وسط آنرا سوراخ کنید چسب باعث شده تا سرامیک نشکند یا ترک نخورد .

  6. اسماعیل گفته:

    سلام خیلی مفید و آموزنده بود، نکته دیگر اینکه نسبت به اندازه پیچی که قرار است برای محل سوراخ استفاده شود، مته و رولپلاک با سایز متناسب با پیچ بکار برده میشود.

  7. علی گفته:

    سلام
    خیلی نیاز به این کارها نیست فقط کافیه قبل از سوراخ کاری بایک پیچ گوشتی دو پهلو وچکش یک ضربه به محل سوراخکاری وارد کنید وبعد دریل کاری انجام بدید دیگه مته سر نمیخوره وراحتترسوراخ میشه😉

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.