موتور برق چیست و انواع مختلف آن کدامند؟

موتور برق و کاربرد آن

امروزه به دلیل افزایش جمعیت و در نتیجه مصرف بالای برق، قطعی‌های پی در پی برق صورت می‌گیرد. این امر باعث ایجاد حس کلافگی و سردگمی در مردم می‌شود. اما چاره‌ی کار چیست؟ برای رهایی از این کلافگی شما نیاز به خرید یک موتور برق دارید تا بدون ایجاد وقفه در کارهای روزمره یا اوامر صنعتی خود در فضاهایی نظیر ویلاها، استخرها، باغ‌ها، آب‌نماها و… به جریان زندگی ادامه دهید.

اگر قصد خرید یک موتوربرق را دارید و به دنبال بهترین موتور برق برای خود هستید تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید. در این بخش از مجله ابزار هیوندای با انواع موتوربرق های موجود در بازار آشنا شوید.

موتوربرق چیست؟

موتور برق از جمله دستگاه‌های بسیار ضروری در مواقع قطعی برق است. در واقع این دستگاه یک مولد الکتریکی است که انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کند. این انرژی مکانیکی از سوخت‌های فسیلی مثل بنزین یا گازوئیل یا گاز گرفتـه می‌شود و با عملکرد موتور برق به برق تبدیل می‌شود.

این دستگاه نگرانی شما را از تولید برق در شرایط اضطراری به ویژه در فصل تابستان که میزان استفاده از برق به حداکثر خود می‌رسد و موجب قطعی‌های پی در پی برق در سطح کشور می‌شود برطرف می‌نماید. برای تهیه موتور برق باید به فاکتورهای متعددی توجه نمایید تا در درازمدت بهتـرین بازدهی و بالاتـرین کارایی را برایتان داشتـه باشد.

انواع موتور برق

اما انواع موتور برق کدامند؟ برای رسیدن به پاسخ این سئوال بهتر است تا انتهای این مقاله ما را همراهی نمایید.

معمولا مولدهای برقی را بر اساس دو عامل دسته‌بندی می‌نمایند. یکی از سوخت مصرفی است که هنگام خرید یک موتوربرق باید به نوع سوخت مصرفی آن دستگاه توجه نمایید. شما می‌توانید بستـه به شرایط و میزان دسترسی خود ژنراتور مورد نظر خود را انتخاب نمایید.

انواع ژنراتور

مطلب پیشنهادی: لیست موتو برق های هیوندای

انواع موتور برق به لحاظ سوخت

موتوربرق‌ها به لحاظ سوخت به انواع بنزینی، دیزلی (همان گازوئیلی) و گازسوز تقسیم می‌شوند. در ادامه به توضیح هر یک از این انواع می‌پردازیم:

1- موتور برق بنزینی

بی‌شک موتوربرق‌های بنزینی به علت دسترسی آسان به این نوع سوخت و آلودگی کمتـر از جمله پرکاربردتـرین ژنراتورهای برقی می‌باشند. موتوربرق‌های بنزینی با هندل روشن می‌شوند و استارت بسیار راحت‌تری دارند. اما هزینه سوخت موتوربرق بنزینی نسبت به موتور برق دیزلی بسیار بالاتـر است.

لازم به ذکر است که از این دستگاه باید در فضای باز استفاده نمود ؛ چرا که بنزین باعث ایجاد گازهای سمی همانند دی اکسید کربن و در نتیجه خفگی می‌گردد.

2- موتور برق دیزلی

به موتوربرق‌هایی که با سوخت گازوئیل کار می‌کنند موتوربرق دیزلی یا دیزل ژنراتور گفتـه می‌شوند.

موتوربرق‌های دیزلی حجم و صدای بالاتـری نسبت به موتوربرق‌های بنزینی دارند ؛ در نتیجه راندمان و بازدهی آنها هم بالاتـر است و توان و قدرت بالاتـری دارند. موتور برق‌های دیزلی هزینه بسیار بالاتـری از موتوربرق‌های بنزینی دارند و نگه‌داریشان سخت‌تر است. قیمت موتوربرق‌های دیزلی گران‌تراز موتوربرق‌های بنزینی می‌باشد. معمولا از موتوربرق‌های دیزلی در مواردی به کار می‌رود که به انرژی زیادی باشد؛ مانند نقاط دورافتاده یا موقعیت‌های صنعتی.

موتوربرق‌های دیزلی برای کشاورزان و تاجرهایی که به دنبال سوخت ایمن‌تری هستند مناسب و ایده‌آل می‌باشد.

مقاله پیشنهادی: 10 تفاوت موتور برق بنزینی و دیزلی؛ موتور برق بنزینی بهتـر است یا دیزلی؟

3- موتور برق گازسوز

این دستگاه به خاطر استفاده از گاز که سوختی پاک و به نوعی کم‌خطر است از جمله دستگاه‌های دوستدار محیط زیست می‌باشد. توان این دستگاه پایین است و طول عمر بالاتـری دارد و کم‌هزینه‌تر و مقرون به صرفه‌تر است. این دستگاه با گاز مایع یا گاز شهری کار می‌کند. جابه‌جایی این موتوربرق‌ها هم به علت وزن پایین آنها راحت‌تر است.

4- موتور برق دوگانه‌سوز

این موتوربرق‌ها کارایی بیشتـری دارند ؛ چرا که امکان استفاده از دو منبع سوخت برای تامین انرژی مکانیکی به ما می‌دهند. این موتوربرق‌ها دارای دو مخزن جداگانه برای بنزین و گاز مایع یا همان گاز شهری هستـند . می‌توانید بسته به شرایط موجود سوخت مورد نظر خود را انتخاب نموده و از آن بهره ببرید. لازم به ذکر است که قیمت این موتوربرق‌ها بالاتـراز موتوربرق‌های بنزینی می‌باشند.

انواع موتور برق به لحاظ کاربرد

مورد دوم در تقسیم‌بندی موتوربرق‌ها کاربرد آنهاست. موتوربرق‌ها به لحاظ کاربرد به موتوربرق‌های کمپین یا مسافرتی، موتوربرق خانگی، موتوربرق صنعتی و موتوربرق ثابت تقسیم می‌شوند.

1- مـوتور برق کمپین یا مسافرتی

این نوع موتور برق هم از جمله ژنراتور‌های مورد نیاز در مقیاس کوچک برای مسافرت است و مشابه یک کیف دستی سبک است وحمل و نقل راحت‌تری دارد. معمولا این موتور برق آلودگی سوختی و صوتی کمتـری دارد. افرادی مانند کوهنوردان و تعمیرکاران یا حتی دسته‌های سینه‌زنی طرفدار استفاده از چنین ژنراتوری می‌باشند. موتوربرق کیفی یا همان اینورتردار به خاطر داشتـن دستگیره جهت حمل و نقل آسان طراحی منحصربفردی دارد و برای تامین روشنایی مورد نیاز سفر مناسب افراد طبیعت‌دوست است. مشخصه بارز این دستگاه‌ها حجم کم آنهاست.

2- مـوتور برق خانگی

به هنگام قطع برق در مقیاس کوچک برای تامین سیستم‌های روشنایی منزل،آبیاری های کشاورزی یا تامین برق پمپ‌های آب، در مطب‌های پزشکی، خانه‌های مسکونی و… از موتور برق خانگی استفاده می‌شود. این موتور برق می‌تواند به مدت 5 الی 8 ساعت در روز به طور مداوم برق تولید کند.

3- مـوتور برق صنعتی

تامین برق در حوزه صنعت از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است . هنگام قطع برق در مقیاس بزرگ‌تر و صنعتی مانند بیمارستان‌ها، شرکت‌ها، کارخانجات، بانک‌ها و مراکز مهم امنیتی، مراکز رایانه‌ای یا سرورها یا در صنایعی نظیر جوشکاری که به استفاده پیوستـه از نیروی برق نیاز است از این موتوربرق کمک گرفتـه می‌شود. مشخص است که توان این نوع موتور برق بالاتـر است و می‌تواند به صورت شبانه‌روزی کار کند.

4- مـوتور برق ثابت

این ژنراتور پرقدرت برای تامین انرژی الکتریکی مقیاس‌های بسیار بزرگتـر نظیر یک مجموعه یا سازمان به کار می‌رود. موتوربرق‌های ثابت همانطور که از نامشان پیداست قابل جابه‌جایی نیستـند و باید در یک محیط ثابت نصب شوند. طبیعتا توان و قیمت این دستگاه هم بالاتـر از سایر انواع ژنراتور خواهد بود.

اقسام مختلف ژنراتور

این مقاله را همچنین بخوانید: موتور برق مناسب برای باغ را بشناسیم

سخن پایانی

امروزه با پیشرفت علم و صنعت و فناوری نیاز به استفاده از برق به بی‌نهایت رسیده است. بسیاری از کارهای روزمره ما بدون برق عملا ناممکن خواهند بود. یک انتخاب سنجیده و هوشیارانه در مواقع اضطراری و قطع برق می‌تواند به کمک ما بیاید. موتـور برق از جمله آن دستگاه‌هایی است که با یکبار خرید، انتظار یک عمر کارایی را داریم. بنابراین برای خرید یک ژنراتور ایده‌آل به نکاتی باید توجه نماییم تا بتوانیم چندین سال استفاده بهینه از آن داشتـه باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.