فرز مینیاتوری چیست؟ + معرفی انواع فرز مینیاتوری

شخصی در حال کار با فرز مینیاتوری

فرز مینیاتوری که کوچکتـرین عضو خانواده فرزهاست یکی از ابزارهای مهم و کاربردی در تولیدی‌ها و کارگاه‌های نجاری، جواهرسازی، مجسمه‌سازی، دندان‌سازی، مبلمان‌سازی، معرق‌کاری و…  به شمار می‌آید. این دستگاه به اندازه یک قلم کوچک و سبک است و به افزایش سرعت عمل و بالا برد‌ن راندمان و کیفیت کار کمک شایانی می‌کند. برای آشنایی بیشتر با این ابزار تا پایان این مقاله از مجله هیوندای با ما همراه باشید.

فرز مینیاتوری چیست؟

در واقع، فرز مینیاتوری همان طور که از نامش پیداست دستگاه مینیاتوری و کوچکی است که در کارهای ظریف و حساس اعم از موارد زیر استفاده می‌شود:

  • برش‌های ساده
  • ایجاد سرواخ‌های ریز
  • حجم‌تراشی
  • سنباده
  • سایش سطوح
  • ساخت ماکت
  • پولیش کردن
  • ایجاد طرح‌های ظریف و خاص از آن

به عبارتی می‌توان گفت هر جا سخن از هنر و ظرافت باشد ممکن است نام این دستگاه به گوشتان بخورد.

صفحه پیشنهادی: لیست فرزهای حکاکی هیوندای

کاربرد فرز مینیاتوری

فرزهای مینیاتوری چه در صنعت و چه در مصارف خانگی و هنری کاربرد گسترده ای دارند. به عنوان مثال از این دستگاه برای حکاکی روی چوب، فلز، چرم، پلاستیک ، شیشه و دیگر متریال‌ها استفاده می‌شود. نجاران از این دستگاه برای کنده‌کاری روی چوب یا همان منبت‌کاری استفاده می‌کنند. مجسمه‌سازان از این ابزار برای کارهای مجسمه‌سازی و ساخت احجام استفاده می‌نمایند. تراشکارن هم از این دستگاه برای تراش‌کاری و برشکاری و فرزکاری فولاد و قطعات فلزی کمک می‌گیرند. پس در کل فرزهای مینیاتوری در موارد زیر کاربرد دارند:

  • حکاکی
  • منبت‌کاری
  • مجسمه‌سازی
  • تراشکاری
  • برشکاری

 

کاربرد فرزهای مینیاتوری

قدرت فرزهای مینیاتوری

این دستگاه در قدرت‌ها و مدل‌های مخالفی به بازار عرضه می‌شود. اما لازم به ذکر است که هر چه سرعت چرخش دستگاه بالاتـر باشد کیفیت کار شما هم از نتیجه مطلوب برخوردار خواهد شد. معمولا سرعت چرخش موتور اکثر فرزهای مینیاتوری حدود 20000 دور در دقیقه می‌باشد. اما فرزهای قدرتمندی هم وجود دارند که با سرعت 35000 دور در دقیقه کار می‌کنند که مناسب کارهای حجم بالاست تا بدون احساس خستگی پروژه خود را به اتمام برسانید.

مقاله پیشنهادی: سنگ فرز چیست و چه کاربردی دارد؟

مزایای فرزهای مینیاتوری

استفاده از فرزهای مینیاتوری مزایای زیادی به دنبال دارد که در اینجا به چند مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • امکان اتصال به سری‌های مختلف و همه کاره بودن دستگاه
  • وزن سبک و امکان حمل و نقل راحت دستگاه
  • سرعت بالای دستگاه
  • عدم نیاز به مهارت و تخصصی برای کار با این دستگاه

انواع فرز مینیاتوری

فرزهای مینیاتوری هم مانند سایر دستگاه‌ها و ابزارآلات در مدل‌های مختلفی تولید می‌شوند. هر یک از این مدل‌ها برای کاربردهای ویژه ای طراحی و تولید شده‌اند. بطور کلی، فرزهای مینیاتوری به چهار دسته تقسیم می‌شوند:

  • فرز مینیاتوری پدالی

فرز مینیاتوری پدالی یا خرطومی دستگاهی دارای یک پدال است که با نیروی پا و فشار آورد‌ن بر آن پدال می‌توان سرعت کار دستگاه را تنظیم کرد.

  • فرز مینیاتوری شارژی

در فرزهای مینیاتوری شارژی، منبع تغذیه دستگاه باتری است و برای تامین انرژی مورد نظر جهت کار با دستگاه از نیروی برق ذخیره شد‌ه در باتری استفاده می‌شود. ساختار این مدل‌ها به گونه ای طراحی شد‌ه است که برای فضاهایی که به جریان دسترسی ندارید گزینه مناسبی خواهد بود. فقط باید توجه داشتـه باشید که باتری دستگاهتان همیشه شارژ باشد.

  • فرز مینیاتوری برقی

این مدل دستگاه با جریان برق کار می‌کند و نیروی مورد نیاز دستگاه به کمک کابل برق به دستگاه منتقل می‌شود. این مدل فرز از یک موتور آرمیچری تشکیل شد‌ه است به وسیله چرخ‌دنده‌های مختلفی سرعت را به 40000 دور در دقیقه می‌رساند.

  • فرز مینیاتوری بادی یا پنوماتیک

فرزهای بادی یا پنوماتیک چرخ‌دنده‌هایی دارند که به شفت مرکزی متصل می‌شوند. این چرخ‌دنده‌ها بر اثر فشار باد شروع به چرخش می‌کنند و با سرعت زیادی شفت را به چرخش در می‌آورند.

انواع فرز مینیاتوری

نکات خرید فرز مینیاتوری

اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که قصد خرید یک فرز مینیاتوری دارید بهتر است قبل از خرید آن نکات زیر را مطالعه نمایید ؛ چرا که راهنمای خوبی برای شما خواهند بود:

  1. قبل از خرید سعی کنید نوع کاری را که با این دستگاه انجام خواهید داد مشخص نمایید. این کار به انتخاب مدل مورد نظر کمک بسیار زیادی خواهد کرد. برای مثال کسانیکه به کار نجاری مشغولند باید فرزی را تهیه کنند که بلبرینگ ضدغبار داشتـه باشد.
  2. توجه داشتـه باشید که شیلنگ خرطومی دستگاه هیچ‎‌گونه تابی نداشتـه باشد ؛ چرا که از کیفیت کار شما خواهد کاست.
  3. سعی کنید به سراغ برندهای نام‌آشنایی بروید که خدمات پس از فروش داشتـه باشند و از کیفیت محصولات خود مطمئن باشند.
  4. هنگام تست دستگاه دقت کنید که هیچ گونه لرزش دستی را احساس نکنید.
  5. قیمت منصفانه دستگاه از نکات دیگر قابل توجهی است که باید در نظر بگیرید. سعی کنید محصولی را انتخاب نمایید که نسبت به کیفیتی که دارد قیمت مناسبی داشتـه باشد.
  6. باید توجه نمایید که دور فرز مینیاتوری از اهمیت بالایی برخوادار است. همه فرزهای مینیاتوری دیمردار هستند تا بتوانید سرعت دستگاه خود را به کمک آن تنظیم نمایید؛ سرعت موجود در چرخش دیمر این وسیله اصولا بین 5000 تا 35000 دور و توان مورد نظر دستگاه باید چیزی بین 130 تا 200 وات در نظر گرفتـه شود تا بتوان سرعت اسپیندل وسیله را تا 35000 دور بر دقیقه بالا برد.
  7. در زمان خرید باید توجه داشتـه باشید که حداکثر قطر کولت آن 3.2 میلیمتر است. اگر به کولت دقت نکنید ممکن است دستگاه شما تاب داشتـه باشد و حین کار با دستگاه با مشکل مواجه شوید.
  8. دقت کنید که توان دستگاهی که انتخاب کرده اید بالا باشد. هر چه توان دستگاه بالاتـر باشد کیفیت بالایی خواهد داشت.

مطلب پیشنهادی: بهترین مینی فرز را چگونه انتخاب کنیم؟!

بهترین برند فرز مینیاتوری

شرکت‌های بسیار زیادی اقدام به تولید فرز مینیاتوری کرده‌اند و این امر ممکن است موجب گیج شدن شما در انتخاب دستگاه مورد نظر شود. اما نگران نباشید. ما در این مقاله برند محبوب را معرفی می‌کنیم تا بتوانید با خیال راحت دستگاه خود را انتخاب و خرید کنید.

برند نام آشنای هیوندای یکی از بهترین برندهای مورد تایید و باکیفیت در زمینه تولید فرزهای مینیاتوری است که فرزهای مینیاتوری مرغوبی را تولید و روانه بازار می‌کند.

سخن پایانی

فرز مینیاتوری از جمله ابزارهای کاربردی و مهم در مشاغل زیادی است. در این مقاله شما را با انواع فرزهای مینیاتوری و کاربرد آن دستگاه آشنا کردیم. اگر قصد خرید یک فرز مینیاتوری دارید خواند‌ن این مقاله به شما کمک زیادی در انتخاب دستگاه مورد نظر خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.