سنگ فرز چیست و چه کاربردی دارد؟

سنگ فرز

تمامی افرادی که به صورت حرفه‌ای در حوزه‌های مختلف صنعت کار می‌کنند، نیاز به وسایلی مانند کفساب، پولیش و برش‌دهند‌ه دارند. سنگ فرز می‌تواند تمامی این نقشها را برای آنها ایفا نماید. بنابراین اگر شما هم جزو افرادی هستید که بهسنگ فرز یا سنگ فرش نیاز دارید، باید قبل از خرید آن اطلاعاتی به دست آورید. در این مقاله از  ابزار هیوندای نکاتی بیان شد‌ه است که می تواند راهنمای خوبی برای خرید شما باشد.

مانند هر ابزار دیگری ایمنی برای سنگ فرز از اهمیت بالایی برخوردار است. قطعا شما نیز به دنیال فرزی هستید که موجب آسیب یا جراحتی نشود. از این رو فرزی را انتخاب نمایید که ایمنی بیشتـری داشتـه باشد.

مقاله پیشنهادی: انواع سنگ فرز و کاربرد هر یک از آنها

سنگ فرز چیست؟

سنگ فرز یا سنگ جت یکی از ماشین‌های ابزار برقی است که برای ماشین کاری قطعات مختلف از آن استفاده می‌شود. دستگاه سنگ فرز در ابتدا برای سنگ‌زنی استفاده می‌شد. امروزه این دستگاه ابزاری چندکاره است و کاربردهای مختلفی نظیر برش، حکاکی، سنباده زنی، پولیش و غیره دارد. این دستگاه برای اولین بار در سال 1954 میلادی در آلمان ساختـه شد.

عمده فرزهای موجود در بازار با استفاده از نیروی برق کار می‌کنند و در مدلهای سیمی و شارژی تولید می‌شوند. مدل‌های شارژی قابلیت حمل و نقل بالایی دارند، اما به خاطر وزن باطری سنگین‌تـر از مدل‌های سیمی هستند. فرزهای سیمی قدرت بسیار بیشتری از مدل‌های شارژی دارند و برای کارهای سنگین مدت مناسبتـر هستند. تنها مشکل در حمل و نقل و جابه‌جایی آنها است.

کاربرد فرزها

بیشتر بخوانید:لیست فرزهای برقی هیوندای

سنگ فرز چند آمپر است؟

مانند هر ابزار برقی دیگری، هنگام خرید دستگاه فرز باید به ولتاژ، میزان آمپر و برق مصرفی دستگاه توجه نمود. موتور دستگاه‌های فرز مختلف با توان متفاوت عرضـه می‌شوند. اکثر فرزهای موجود در بازار ولتاژ بین 110 تا 230 و توانی بین 500 تا 2500 وات دارند.

جهت چرخش سنگ فرز

گاهی اوقات ممکن است صفحه برش یا همان دیسک صفحه فرز بر اثر استفاده نادرست و یا گذشت زمان دچار خرابی و آسیب شود. در این صورت باید یک دیسک جدید تهیه کرد و به تعویض صفحه فرز مشغول شد. هر چند تعویض صفحه ساب و برش دستگاه فرز به کمی دانش نیاز دارد ولی کار سختی نیست و تنها چند دقیقه زمان خواهد گرفت.

جهت چرخش سنگ فرز هنگام تعویض صفحه فرز با پیچ گوشتی اهمیت زیادی دارد. برای تعویض صفحه فرز با ابزاری همانند پیچ‌گوشتی باید پیچ‌گوشتی را خلاف جهت چرخش صفحه بچرخانید. درصورتیکه مهره شل نشد، از ضربات آرام چکش بر روی پیچ‌گوشتی استفاده کنید.

دور سنگ فرز در دقیقه

سرعت سنگ فرز در حالت آزاد از دیگر نکات مورد توجه قبل از خرید دستگاه است. اگر می‌خواهید سنگ فرز مناسبی خریداری نمایید که بتواند از عهده تمامی نیازای شما برآید باید مدلی را که سرعت کافی دارد انتخاب نمایید.

معمولا مدل‌های موجود در بازار سرعتی معدل 5000 تا 10000 دور در دقیقه دارند. چنین سرعتی برای انجام برش و سنباده کاری ایده آل است.

برای برش اکرلیک با استفاده از صفحه 115 میلیمتری سرعت باید بین 955 و 1500 دور در دقیقه باشد. اگر در حال برش سنگ، آجر، سرامیک و برش شیشه با سنگ فرز با صفحه 115 میلی‌متری هستید، سرعت باید بین 1500 و 1900 دور در دقیقه باشد.

در هر حالت باید مراقب خطرات آن باشید. برای پیشگیری از جراحات و آسیب‌های احتمالی حتما از لوازم ایمنی مناسب استفاده نمایید.

انواع فرزها

مشخصات صفحه برش سنگ

بر روی صفحه برش، اندازه دانه‌های سایشی به صورت شماره نوشتـه شد‌ه است. هر چه دانه‌ها بزرگتـر باشند ، زبرتـر هستند و برای برش‌های با ظرافت کم مناسب‌‌اند. هر چه دانه‌ها کوچکتـر باشند، برای برشهای ظریفتـر مناسبتـر هستند. اگر شماره‌های درج‌شده از عدد 10 بزرگتـر باشند، درشت و زبر بود‌ن دانه‌ها را می‌رسانند. اگر شماره‌ها بسیار بزرگتـر و در حدود 200، 180، یا 100 باشند، به معنای ریزتـر و نرمتـر بودن دانه‌های سایشی می‌باشند.

بنابراین برای برش و سایش قطعات ضخیم و سخت مانند سنگ، باید به سراغ دانه هایی با اندازه بزرگتـر رفت.

تفاوت مینی سنگ و مینی فرز

تفاوت اصلی فرزها و مینی‌فرزها در اندازه دستگاه و در نهایت میزان قدرت دستگاه می‌باشد. هرچند تفاوت‌های جزئی در اجزای داخلی آن‌ها وجود دارد، اما اختلاف اصلی در همان اندازه و میزان قدرت دستگاه است. در واقع، از فرزها برای کارهای صنعتی و بزرگ و از مینی فرزها برای کارهای خانگی و کارگاهی به کار می برند.

مینی سنگ بیشتـر از 3 کیلو وزن ندارد. اما فرزهای بزرگ وزنی بیشتـر از 4 کیلو و حتی تا 7 کیلد دارند. در بازار ایران رنج متوسط 5/5 کیلو را می‌توان برای فرزهای سنگ‌بری و آهنگری در نظر گرفت.

مینی فرزها جثه کوچکی دارند و حداکثر توانی که روی پلاک آنها نوشتـه می‌شود حدود 2000 وات است. متوسط این عدد در بین مینی فرزهای موجود در بازار ایران را می‌توان 1700 وات در نظر گرفت. فرزهای بزرگ توانی بین 2000 تا 2500 وات دارند. از این رو، توان فرزهای بزرگتـر 2250 را می‌توان به طور متوسط در نظر گرفت. بنابراین برای کاربری خانگی یا کارگاه‌های کوچک مینی فرز انتخاب بهتـری می‌باشد.

تفاوت اصلی فرزها و مینی‌فرزها

سنگ فـرز دیمردار چیست؟

احتمالا در هنگام خرید بسیاری از ابزارآلات کلمه دیمر یا کلید دیمردار به گوشتان خورد‌ه باشد. در بسیاری از ابزارالات مانند انواع دریل، فرزها و مینی فرزها ، بلوورهای برقی و … از کلید دیمردار استفاده شد‌ه است.

دیمر وسیله‌ای است که برای کنترول ولتاژ ابزارهای برقی مانند دریل و پیچ گوشتی، فرز و بلوورهای صنعتی به کار می‌رود. در واقع دیمر در دشتگاه وظیفه کنترول ولتاژ را بر عهده دارد.

سنگ فرز دیمردار یک ابزار همه کاره است که فقط برای سنگ زنی به کار نمی‌رود. فرز دیمردار تعداد دور صفحه برش در هر دقیقه را تنظیم می‌کند. این کار باعث کنترول بیشتر روی دستگاه حین هر فعالیتی می‌شود.

کنترول ولتاژ و تغییر سرعت گردش موتور‌های الکتریکی، کنترول میزان روشنایی و… کاربردهای مختلف دیمر می‌باشند.

بهترین فرز هیوندای

تفاوت صفحه برش سنگ و آهن

فرزهای آهن‌بری و سنگ‌بری ابزارهایی برقی هستـند و با موتور کار می‌کنند. تیغه‌های آنها لبه‌های تیزی دارند. بنابراین باید اقدامات احتیاطی را رعایت نمود؛ چرا که لغزش و افتاد‌ن دستگاه به بروز حوادث کمک می کند.

تفاوت صفحه برش سنگ و آهن در اندازه ضخامت صفحات است. صفحه برش نازکتـر از صفحه سمباده می‌باشد. معمولا صفحات سنگ یا سمباده حداقل 1.4 اینچ ضخامت داشتـه و توانایی تحمل فشار زیادی را ندارند. دیسک‌های نازک یا صفحه برش آهن بسیار شکننده هستند و به راحتی خرد می‌شوند. لذا هنگام کار باید از محافظ صورت استفاد‌ه شود.

سخن نهایی در مورد سنـگ فرز یا سنگ فرش

در این مقاله به نکات خوبی اشاره شد‌ه است که می‌تواند راهنمای خوبی برای خرید سنـگ فرزها باشد. همانگونه که اشاره کردیم فرز‌ها انواع متفاوتی دارند که از بین آنها می‌توانید نوع متناسب با اهداف خود را برگزینید. این دستگاه با برندهای مختلفی روانه بازار گشتـه است. یکی از این برند‌ها هیوندای است که سابقه چندین ساله در زمینه ابزارالات دارد.

 شما عزیزان می‌توانید نمونه ای از فرز‌ها را در سایت مشاهده نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.