کمپرسور چیست و انواع آن

کاربرد کمپرسور

کمپرسور (به انگلیسی compressor به معنای متراکم کننده) یکی از دستگاه‌های پرکاربرد مکانیکی است. کاهش حجم سیالات و متراکم‌سازی آن‌ها باعث افزایش فشار در این دستگاه‌ها می‌شود. انواع مختلفی از کمپرسورها در صنایع مختلف به کار می‌روند که هریک ویژگی‌های خاص خود را داشتـه و کاربردی متفاوت از دیگری دارند.

در این مقاله از ابزار هیوندای به معرفی انواع کمپرسور و کاربرد هر یک از آنها می‌پردازیم.

کمپرسور چیست و چگونه کار میکند؟

کمپرسورها امروزه در صنایع فراوانی که نیاز به هوای فشرده دارند کاربرد دارند. رایج‌ترین صنایعی که انواع کمپرسور را به کار می‌گیرند، عبارتند از:

  • پتروشیمی
  • خودروسازی
  • لوازم تعمیرگاهی
  • ابزارهای پنوماتیکی
  • نیروگاه‌های تولید برق
  • صنعت هوایی و موتور جت
  • صنعت گاز و انتقال خطوط لوله‌های آن
  • صنایع کابین هواپیما یا زیردریایی سازی
  • ساخت و تولید سایر ماشین آلات سنگین
  • تجهیزات حرارتی و برودتی برای یخچال و فریزر

این دستگاه به کمک یک انرژی اولیه که معمولا از نوع مکانیکی است هوا را با سرعت و قدرت بالا مکیده و به واسطه طراحی این دستگاه آن را فشرده و متراکم ساخته و نهایتا به کندانسور منتقل می‌کند.

 

استفاده از کمپرسورها

اگر قصد خرید یک کمپرسور دارید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا با کاربرد و انواع آنها اشنا شوید.

مطلب پیشنهادی: لیست کمپرسورهای هیوندای

انواع کمپرسورها و کاربرد آنها

کمپرسورها بر اساس فاکتورهای مختلفی مانند فشار، سرعت، ظرفیت، نوع موتور، روش کار، تعداد مراحل کار، نحوه روغن کاری و… در انواع زیر طبقه بندی می‌شوند:

کمپرسور دینامیکی

این کمپرسورها به طور مداوم انرژی را به سیال انتقال می‌دهند. از این کمپرسورها در دبی‌های بالاتر و فشار پایین استفاده می‌شود. این نوع کمپرسورها در دو طرح کمپرسور محوری و کمپرسور شعاعی تولید می‌شوند. بازده این کمپرسورها به عوامل خارجی مانند تغییر فشار ورودی بستگی دارد. ویژگی بارز این کمپرسورها داشتـن تیغه‌هایی است که با سرعت بالایی می‌چرخند.

 کمپرسورهای دینامیکی خود به دو نوع زیر تقسیم می‌شوند:

  • کمپرسور جریان شعاعی یا گریز از مرکز:معروف‌ترین و پرکاربردترین کمپرسورهای هوا هستند. این کمپرسورها معمولا در کارخانه های پتروشیمی، گاز طبیعی، تولید کننده مواد شیمیایی و پالایشگاه ها که نیازمند به جریان ثابت هستند به کار می‌روند.
  • کمپرسور جریان محوری:این کمپرسورها ساختار شناخته شده تری دارند و از جمله مهمتـرین کمپرسورهای دینامیکی می‌باشند. این کمپرسورها در ساخت توربین‌های بزرگ گازی، موتورهای پرسرعت ، موتورهای جت و … کاربرد دارند.

مزایا و معایب کمپرسورهای دینامیکی

مزایای کمپرسورهای دینامیکی:از جمله مزیت‌های این کمپرسورها، کم بودن میزان اصطکاک، بالا بودن دوام، مناسب برای صنایع نیازمند به فشار بالا، راندمان بالا نسبت به کمپرسورهای جابه جایی مثبت ، پایین بودن هزینه تعمیر و نگهداری نسبت به کمپرسورهای جابه جایی مثبت و کم بودن میزان ارتعاش دستگاه و عدم نیاز به پی سازی و فونداسیون نام برد.

معایب کمپرسورهای دینامیکی:در کنار مزیای زیاد کمپرسورهای دینامیکی معایبی هم وجود دارند که قابل توجه می‌باشند. این معایب عبارتند از: پیچیدگی صفحه فرمان کمپرسورهای دینامیکی و حساسیت بالایشان، عدم پوشش ظرفیت‌های کم مانند ظرفیت‌های خانگی و بالا بودن هزینه اولیه این کمپرسورهاست.

انواع کمپرسورها

کمپرسور جابه جایی مثبت

این نوع کمپرسورها انتقال انرژی به سیال را بطور متناوب یا دوره ای انجام می‌دهند. دبی این کمپرسورها کمتر از کمپرسورهای دینامیکی است اما قدرت تراکم این کمپرسورها از نوع دینامیکی بیشتـر است.

کمپرسورهای جابه جایی مثبت به انواع مختلفی مانند کمپرسور رفت و برگشتی، کمپرسور دوار یا مارپیچی، کمپرسور دیافراگمی، کمپرسور اسکرول یا فرفره ای و کمپرسورهای چرخشی پره ای یا روتاری و… تقسیم می‌شوند که در ادامه به توضیح آنها می‌پردازیم:

  • کمپرسور دیافراگمی یا ممبرانی

این کمپرسورها نوعی از کمپرسورهای رفت و برگشتی هستند. این نوع دیافراگم‌ها به دو نوع کمپرسورهای دیافراگمی هیدورلیکی و کمپرسورهای دیافراگمی مکانیکی تقسیم می‌شوند. نوع مکانیکی آنها با جریان کم و فشار پایین و یا به عنوان پمپ‌های خلا به کار گرفتـه می‌شوند و نوع هیدرولیکی آنها هم برای فشار بالا به کار می‌روند.

  • کمپرسور دوار یا روتاری

کمپرسورهای روتاری برای کارکرد پیوسته در مصارف تجاری و صنعتی به کار می‌روند. این کمپرسورها از دو مارپیچ دوار جابه جایی مثبت درگیر در هم استفاده کرده و گاز را به فشار یک فضای کوچک منتقل می‌کنند.

  • کمپرسور رفت و برگشتی یا پیستونی

این نوع کمپرسورها که از قدیمی‌ترین و رایج‌ترین کمپرسورها هستند در شکل‌های دوطرفه و یکطرفه تولید می‌شوند.

  • کمپرسور روتاری پره ای

این نوع کمپرسورها از تعدادی پره تشکیل شده‌اند که در شکاف‌های شعاعی روتور تعبیه شده‌اند. کمپرسورهای پره ای را می‌توان به عنوان یک کمپرسور یا پمپ خلا به کار گرفت.

  • کمپرسور اسکرال (یا اسکرول)

کمپرسور اسکرال یا فرفره‌ای یا پمپ اسکرال یا پمپ خلا اسکرال از دو پره مارپیچی لایه‌ای تشکیل شد‌ه که برای پمپ یا متراکم کردن سیالاتی مثل مایعات و گازها به کار می‌رود. این کمپرسورهای برای تهویه مطبوع، خنک کننده‌ها، و در سایر موارد ساختمانی به کار می‌روند.

  • تشدیدکننده های فشار

تشدیدکننده های فشار فشار سیال را بالا می‌برند که برای جریان‌های خیلی کم استفاده می‌شود.

  • کمپرسورهای اسکرو

این نوع کمپرسورها که اولین بار در سال 1878 ابداع شدند دو محور مارپیچی دارند که با دوران در موازات یکدیگر باعث فشرده‌سازی مبرد می‌شوند.

  • کمپرسورهای کمکی

کمپرسورهای کمکی برای جبران فشارهایی که در طول خطوط لوله‌های طولانی افت کرده به کار می‌روند.

مزایا و معایب کمپرسورهای جابه جایی مثبت

مزایای کمپرسورهای جابه جایی مثبت: کمپرسورهای جابه جایی مثبت با داشتـن عملکرد و راندمان خوب ، هزینه پایین تولید کمپرسورها ،ساده بودن فرایند ساخت قطعات و تنوع بالا در طرح و قیمت و کاربرد و ویژگی های مختلف گزینه ی پیشنهادی خوبی می‌باشند.

معایب کمپرسورهای جابه جایی مثبت: این کمپرسورها در کنار مزایای زیادی که دارند معایبی هم دارند که می‌توان به مراقبت و نگه داری زیاد، بالا بودن قیمت اولیه خرید این کمپرسور، سروصدای زیاد، و مناسب نبودن برای دبی بالا و محدود بودن ظرفیت‌های این کمپرسور اشاره کرد.

سخن پایانی

همانطور که گفتیم کمپرسورها در انواع مختلفی تولید می‌شوند و در صنایع گوناگونی کاربرد دارند. کمپرسورها کار مکش هوا و گاز را انجام می‌دهند و طی فرایندی هوای مکیده شد‌ه را در داخل محفظه فشرد‌ه و ذخیره می‌کند. به طور کلی این کمپرسورها به دو دسته کمپرسورهای دینامیکی و کمپرسورهای جابه جایی مثبت تقسیم‌بندی می‌شوند که هر یک در انواع مختلفی تولید می‌شوند.

در این مقاله به معرفی کمپرسورها و انواع مختلف آنها و کاربرد آنها در صنعت پرداختیم. اما چنانچه نیاز به مشاوره و یا کسب اطلاعات بیشتری دارید می‌توانید با همکاران ما در ابزار هیوندای تماس حاصل فرمایید.

021-61010

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.