پرسلان بر چیست و چه کاربردی دارد؟

پرسلان بر چیست

یکی از آن محصولات مدرن که تهیه اش در صنعت ساختمان سازی و دکوراسیون داخلی اهمیت بالایی دارد پرسلان بر است. اما قبل از پرداختن به پرسلان بر و کاربردش ابتدا باید بدانیم پرسلان چیست و چه ویژگی‌های منحصربفردی دارد و تفاوتش با سایر محصولات در چیست. در ادامه این مقاله از ابزار هیوندای مطالب جامعی را در این باره شرح خواهیم داد.

پرسلان چیست؟

به دنبال پیشرفت صنعت ساختمان سازی و دکوراسیون داخلی در ایران، صنعت سرامیک و کاشی هم از این پیشرفت جانمانده و امروزه انواع مختلفی ازکاشی‌ها و سرامیک‌ها در حال تولیداند که هر یک ویژگی ها و کاربردهای متفاوتی دارند.

هر چه تنوع محصولی بالاتر رود طبیعتا لوازم مورد نیاز برای استفاده از آن محصول هم بالاتـر می‌رود؛ چرا که ابزارهای قدیمی دیگر برای محصولات جدید و مدرن کارساز نیستند و باید به فکر تهیه و تولید ابزارهای مدرن و متناسب با آن محصولات گام برداشت.

سرامیک از کلمه یونانی Keramos به معنای مواد رسی پختـه شده (مثل سفال، کاشی و چینی) گرفته شده است. پرسلان (به انگلیسی porcelain که یک ماده سرامیکی دانه ریز است که از مواد کائولن، خاک رس سفید است استخراج می‌شود به دسته‌ای از سرامیک‌های مرغوبی گفتـه می‌شود که پس از حرارت زیاد در کوره تقریبا به رنگ سفید تهیه می‌شوند.

همان ظروفی که امروزه به نام ظروف چینی آن‌ها را می‌شناسیم همان پرسلان‌های اولیه بودند که در چین باستان تولید می‌شدند. امروزه پرسلان از جنبه زینتی خارج شده و به علت مقاوت و میزان سختی بالا در مصالح ساختمانی و صنایع الکترونیکی راه خود را باز کرده‌است.

به طور کلی پرسلان یکی از جدیدترین تولیدات کاشی و سرامیک با تکنولوژی بالاست که در حال حاضر جایگزین کاشی و سرامیک های معمولی شده است.

کاربرد پرسلان چیست؟

معمولا از پرسلان‌ها در کف و نمای ساختمان‌های تجاری و مسکونی (مجتمع ها ، ویلاها و…)، سرویس‌های بهداشتی، پله‌ها،پیشخوان‌ها، پیاده‌روها و محوطه‌ها به عنوان کفپوش مقاوم‌تر از انواع سنگ و موزائیک، شرکت‌ها، سازمان‌ها، کارخانجات (سالن‌های تولید، انبارها و…)، ادارات، بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی و درمانی، مدارس، آموزشگاه‌ها، مراکز خرید، هتل‌ها، متل‌ها، مراکز اقامتی ،رستوران‌ها، نمایشگاه‌ها، مراکز ورزشی و فرهنگی و هنری، فرودگاه‌ها، سالن‌های انتظار، سکو و پله های مترو، ترمینال‌های مسافربری، مراکز تفریحی مانند سینماها، سالن‌های ورزشی و…  استفاده می‌شود.

این نوع سرامیک به علت ساختار متفاوت و سختی بالایی که دارد با دستگاه برش سرامیک معمولی قابل برش نیست. برای برش سرامیک پرسلان به یک صفحه برش مخصوص برای بریدن پرسلان نیاز است که اصطلاحا آن را پرسلان‌بر می‌نامند.

استفاده از پرسلان بر

فرآیند ساخت پرسلان

ساخت و تولید پرسلان به چهار روش متفاوت صورت می‌گیرد. اما مرحله اول در ساخت پرسلان به هر روشی شامل خرد کردن مواد اولیه و بعد از آن تمیز کردن و مخلوط کردن مواد اولیه است که طی این جریان ناخالصی‌های این مواد گرفته می‌شود. پس از مخلوط کردن مواد اولیه پرسلان به یکی از چهار شیوه‌ی مرسوم ساخته می ‌شود. هز یک از این چهار روش به اپراتور و نوع درجه بندی کاشی و سرامیک بستگی دارد. این چهار شیوه عبارتند از:

  • شکل‌دهی ماده پلاستیکی نرم
  • شکل دهی ماده پلاستیکی سخت
  • فشاری
  • ریخته گری لغزشی

پس از ساخت پرسلان آن را تحت یک حرارت ملایم قرار می‌دهند و بعد از حرارت دهی اولیه نوبت به لعاب کاری پرسلان می‌رسد. در مرحله آخر در کوره های سنتی یا مدرن عمل حرارت دهی و آتش زدن انجام می‌شود.

ویژگی‌های پرسلان

این سرامیک‌ها بر خلاف سرامیک‌های غیرپرسلانی که جذب آب بالایی دارند،  جذب آب ، حرارت و یا رطوبت نزدیک به صفر دارند؛ در نتیجه در برابر یخبندان و رطوبت، عملکرد بسیار بالاتـری نسبت به سنگ دارند.

ویژگی‌هایی نظیر مقاومت شیمیایی و سایشی بالا در برابر نور خورشید تا دمای 1800 درجه فرنهایت  و انواع شوینده‌ها و لک‌پذیری، میزان سختی زیاد، ظاهری بسیار خیره‌کننده، زیبا و لوکس، نگهداری و قابلیت شستشوی آسان، ضد حریق بودن و ضد آب بودن، ثبات رنگ و استحکام خمشی بالا این محصول را از سایر سرامیک‌ها متمایز ساخته است.

البته این نوع سرامیک ویژگی‌های دیگری نظیر وزن بالا و نصب و تعمیر سخت و قیمت بالایی هم دارد که قابل توجه است. اما مهمتـرین ویژگی پرسلان یعنی مقاومت بالا در برابر حرارت بالا و پایین اهمیت استفاده از کاشی پرسلان را پررنگ تر کرده است.

تفاوت سرامیک و پرسلان چیست؟

پرسلانسرامیک
زیبایی ظاهری زیادتنوع بسیار بالا
مقاومت و دوام بیشتـرنصب بسیار آسان
بافتی فشرده‌تر و یکنواختهزینه نصب کمتـر

انواع پرسلان بر

انواع پرسلان بر از نظر نوع مواد سازنده

پرسلان برها در انواع مختلفی با ضخامت‌های متفاوتی مثل 11.5، 12، 15، 23، 25، 30، 35، 40، 50، 60 سانت و غیره تولید می‌شوند. این سرمیک‌ها معمولا ظاهر نزدیک به هم دارند اما مواد سازنده آنها متفاوت از همدیگر است.

ساخت پرسلان با سخت خمیر

این نوع سرامیک‌ها اگر کثیف شوند خیلی راحت پاک می‌شوند. همان طور که از نامش پیداست استحکام این نوع سرامیک از سایر مدل‌ها بیشتـر است و مقاوم‌تر و شفاف‌تر می‌باشند.

ساخت پرسلان با نرم خمیر و چینی

این نوع سرامیک‌ها در دمای پایین‌تری ساختـه می‌شوند و به علت نرمی زیاد به راحتی برش داد‌ه می‌شوند. لازم به ذکر است که این نوع سرامیک‌ها در صورت کثیف شدن خیلی سخت پاک می‌شوند.

انواع پرسلان از نظر پوشش

سرامیک‌های پرسلان از لحاظ نوع پوشش به سه دسته کلی تقسیم می‌شوند:

  1. لعاب‌دار: این نوع سرامیک‌ها برای بار دوم در کوره قرار میگیرند و ظاهر شفاف و براقی دارند.
  2. پولیش‌دار: به این سرامیک‌ها با دستگاه‌های خاصی پولیش زد‌ه می‌شود.
  3. بدون لعاب (طرح‌دار یا بدون طرح)

سخن پایانی

امروزه در جوامع پیشرفته شاهد جنبش عظیمی توسط تولیدکنندگان مصالح ساختمانی علی الخصوص در حوزه پوشش‌های ساختمانی شده‌ایم. از پرسلان‌ها در حوزه‌های مختلفی به کار گرفتـه می‌شود که مهمترین آنها پوشش‌دهنده‌های ساختمانی می‌باشند. این نوع سرامیک‌ها به علت ساختار منحصربفرد و سختی زیادی که دارند با سرامیک بر های معمولی برش داد‌ه نمی‌شوند؛ لذا برای استفاده از آنها باید از پرسلان بر استفاده کرد.

پرسلان بر ها در برندها و سایزهای مختلف و متنوعی تهیه و تولید می‌شوند که قبل از اقدام به تهیه آنها باید با انواع مختلف و کاربردهایشان آشنا شوید تا انتخاب مناسب‌تری داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.