علت جرقه زدن ذغال دریل و نحوه رفع این مشکل را بدانید

علت جرقه زدن ذغال دریل

آیا می دانستید ذغال مصارف دیگری جز در پیک‌نیک و باربیکیو دارد؟ شاید بسیاری از شما نمی‌دانید که از ذغال در موتور بسیاری از ابزارالات صنعتی از جمله دریل‌های مختلف استفاده می‌شود. این ذغال‌ها هم مانند ذغالی که در پیک‌ نیک و گردش استفاده می‌کنید روزی به پایان می‌رسد. اگر علاقه‌مند هستید که علت جرقه زدن ذغال دریل یا تمام شدن آن را بدانید تا انتهای این مقاله از ابزار هیوندای ما را همراهی فرمایید.

اجزای یک دریل

برای اینکه بدانیم چرا در ساختار دریل‌ها از ذغال استفاده می‌شود ابتدا باید با اجزای مختلف یک دریل آشنا شویم. یک دریل از قسمت‌های اصلی استاتور ( آهنرباهای ثابت)  و روتور (آرمیچر چرخشی که حاوی یک آهنربای الکتریکی است) تشکیل می‌شود. روتور وظیفه چرخش را دارد و استاتور هم ثابت می‌ماند.

 هنگامی که انرژی الکتریکی به محفظه استاتور وارد می‌شود به خاطر سیم‌پیچ‌ها القای مغناطیسی رخ می دهد و روتور به چرخش در می آید. این انرژی چرخشی توسط ذغالی به اندازه یک تا دو بند انگشت به کل دستگاه منتقل می‌شود.

اجزای یک دریل

انواع ذغال دریل

ذغال‌های دریل انواع مختلفی دارند که مختص دستگاه‌های متفاوتی از جمله فرز و اره دیسکی و اره عمودبر می‌باشند. انواع ذغال دریل عبارتند از:

ذغال کربنی ساده

ذغال‌های کربنی ساده از کربن محکم و سختی ساختـه می‌شوند و قدرت چندان زیادی برای انتقال انرژی به آرمیچر ندارند و در صورت استفاده در دریل‌های پرسرعت و قدرت بالا زود از کار می افتند.

نکته دیگر این که ذغال‌های کربنی ساده بر روی قسمت مسی و کلکتورها خوردگی زیادی مشاهده می‌شود. این نوع ذغال‌ها قیمت پایینی دارند و در کل عمر مفیدشان کم است لذا مصرف این نوع ذغال‌ها در ابزارالات الکتریکی کاهش یافتـه است.

ذغال صنعتی

ذغال‌های کربنی گفتیم که ذغال‌های کربنی ساده به علت ایراداتی که دارند زیاد مورد استفاده قرار نمی‌گیرند. برای بهبود کارایی این ذغال‌ها کربن را با گرافیت ترکیب کرده اند که نسبت به ذغال‌های قدیمی سختی و چگالی انتقال بیشتـری دارند. ذغال‌های صنعتی به چند دسته مختلف تقسیم می‌شوند.

ذغال گرافیتی

ذغال‌های گرافیتی درصد کربن بیشتـری دارند و انتقال انرژی را تا 12 سانتی‌متر مربع می‌توانند ایجاد کنند. این نوع ذغال‌ها روکش ندارند به همین دلیل عمر مفید زیادی ندارند و به سبب ایجاد اصطکاک و خوردگی زود خراب می‌شوند. اما می‌توان گفت که ذغال‌های گرافیتی برای انتقال جریان و سرعت بالا مناسب می‌باشند.

ذغال رزین‌دار

گونه ی بهبود‌یافته ذغال گرافیتی ذغال رزین‌دار است که در ترکیب خود رزین و گرافیت دارد. این نوع ذغال‌ها روکشی شیمیایی دارند که خاصیت لیزی مثل صابون و روغن و یا پارافین به آن می‌دهند.

گاها پیش می‌آید که بر روی ذغال گرافیتی روکش پارافین می‌زنند و به نام ذغال رزین‌دار به فروش می‌رسانند. لازم به ذکر است که ذغال های رزین‌دار سطحی روغنی دارند و فاقد هرگونه بویی می‌باشند. این نوع ذغال‌ها به علت اصطکاک کمتـر طول عمر بالایی دارند.

ذغال فلزی

از معایب ذغال‌های رزین‌دار می‌توان به این مسئله اشاره کرد که رسانایی خوبی ندارند گرچه مقاوم می‌باشند؛ بنابراین نمی‌توان برای انتقال سریع جریان بر روی آن حساب کرد.

ذغال‌های فلزی از ترکیب کربن با یک فلز رسانا که عمدتا شامل مس و نقره است ساختـه می‌شوند که درجههای مقاومت و رسانایی متفاوتی دارند.

ذغال الکترولیتی یا الکتروگرافیت

ذغال‌های الکترولیتی یا ذغال‌های الکتروگرافیت برای موتورهایی که با جریان مغناطیسی و القایی کار می‌کنند مناسب می‌باشند.

ذغال دریل

علت جرقه زدن ذغال دریل

حال که با انواع ذغال‌ها آشنا شدیم باید به علت جرقه زدن آن بپردازیم. وجود جرقه در دریل‌های ذغالی امری طبیعی است اما اگر این جرقه‌ها بصورت پشت سر هم رخ دهند و به بیرون پراتاب شوند بدان معناست که یک مشکل جدی وجود دارد و باید علت بروز چنین جرقه‌هایی بررسی شود.

رنگ جرقه‌های خطرناک اغلب سفیدرنگ است و امکان دارد در پریز برق رخ دهند . اگر دریل شما از نوع شارژی باشد این جرقه‌ها در اطراف باتری رخ می‌دهند.

علت های مختلف جرقه زدن ذغال دریل به عبارت زیر هستند:

  • خرابی و جابه جا شدن جاذغالی
  • ساییدگی بیش از حد و تو رفتگی سطح مسی کالکتور
  • کم شدن فشار ذغال
  • آلودگی سطح کالکتور
  • به پایان رسید‌ن عمر ذغال استفاده شده
  • اصطکاک مکانیکی
  • بار الکترواستاتیک
  • تمیز نبودن دستگاه
  • وجود گازها و یا بخارهای قابل اشتعال

مقاله پیشنهادی: عیب یابی دریل؛ رایج‌ترین علل خرابی دریل

نحوه رفع مشکل جرقه زدن ذغال دریل

معمولا اگر بطور روزانه از دریل استفاده می‌نمایید باید هر دو یا سه هفته یکبار ذغال آن را بررسی کنید و در صورت وجود فرسودگی یا علائم خوردگی و یا تغییر رنگ ذغال نسبت به تعویض آن اقدام فرمایید.

 اگر دریل شما همراه با جرقه زدن مشخصات زیر را هم داشتـه باشد بدان معناست که عمر ذغالتان به پایان رسید‌ه و باید آن را تعویض کنید:

  • بوی سوختگی حین کار با دریل
  • ضعیف شدن عملکرد دستگاه و یا از کار افتاد‌ن دریل

تعویض ذغال دریل در برخی از دریل‌ها مثل دریل‌های شارژی هیوندای که دسترسی آسانی به جاذغالی دارند بسیار راحت است و با صرف کمی دقت به راحتی می‌توانید بدون مراجعه به فرد متخصص خودتان این کار را انجام دهید.

در دریل‌های دیگر ابتدا باید دستگاه را خاموش نموده و باتری آن را دربیاورید و قاب بدنه را با باز کردن پیچ‌هایش دربیاورید و جاذغالی را بیرون بیاورید و ذغال‌های آن را تعویض نمایید.

نکته قابل توجه این است که باید ذغالی متناسب با برند و مدل دریل خود خریداری نمایید.

چکیده‌ای از علت جرقه زدن ذغال دریل و نحوه رفع این مشکل

گاها پیش می‌آید که کاربران جرقه‌های دستگاه خود را نادیده می‌گیرند و تعویض ذغال را به زمان‌های آتی موکول می‌نمایند. این کار آسیب جدی‌تری به دستگاه شما وارد می‌آورد و منجر به از کار افتادگی کامل دریل و یا ایجاد آتش‌سوزی و یا خطرات انسانی می‌شود. بنابراین برای جلوگیری از خسارت‌های مالی و جانی بهتـر است در ابتدا علت جرقه زدن ذغال دریل خود را بدانید. سپس به صورت دوره‌ای ذغال‌های دستگاهتان را بررسی نمایید و در صورت فرسودگی آن سر کیسه را شل کرده و نسبت به تعویض آن اقدام نمایید.

با توجه به توضیحات داده‌شده برای خرید دریل می‌توانید به فروشگاه اینترنتی ابزار هیوندای مراجعه نمود‌ه و با مطالعه مشخصات فنی هر یک از محصولات دستگاه مورد نظر را خریداری نمایید

سئوالات متداول

علائم خرابی ذغال دریل چیست؟

در صورت مشاهده علائمی نظیر جرقه‌های غیرعادی، افت عملکرد یا خاموش شد‌ن دستگاه و بوی سوختگی امکان دارد ذغال آن خراب شد‌ه باشد.

چگونه ذغال دریل را تعویض کنیم؟

تعویض ذغال دریل کار پیچید‌ه و دشواری نیست. با باز کردن قاب دستگاه می‌توانید ذغال را از جاذغالی بیرون درآورده و آن را تعویض نمایید.

علت ضعیف شدن دریل چیست؟

یکی از دلایل مهم ضعیف شدن دریل می‌تواند خرابی و یا تمام شدن ذغال آن باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.