سنباده لرزان چیست و چه کاربردی دارد؟ + انواع سنباده

سنباده لرزان

بدون شک در دنیای امروز که زندگی تا حد زیادی به تکنولوژی و فناوری‌های روز و مدرن وابستـه است ابزارآلات جایگاه ویژه‌ای در زندگی انسان‌ها دارند. یکی از این ابزارآلات کاربردی و مهم سنباده لرزان است که برای صیقل‌کاری و سنباده‌زنی در مشاغلی مانند نجاری به کار می‌رود. در این مقاله از ابزار هیوندای راجع به سنباده لرزان و کاربرد آن صحبت خواهیم کرد. لطفا با ما همراه باشید.

آنچه که در این مطلب می‌خوانید:

  1. سنباده لرزان چیست؟
  2. انواع سنباده‌های لرزان
  3. مدل‌های مختلف سنباده لرزان
  4. کاربرد سنباده لرزان
  5. نکات قابل توجه هنگام خرید سنباده لرزان

مقاله پیشنهادی: ابزارهای نجاری و کاربرد آنها را بشناسید!

سنباده لرزان چیست؟

برای سنباده‌زنی انواع سطوح چوبی و صیقلی کردن آن‌ها یا هموارسازی سطوح قبل از رنگ‌کاری دیگر مانند گذشتـه سنباده‌های دستی و قدیمی کارساز نیستـند؛ چرا که وقت و انرژی بسیار زیادی از کاربر می‌گیرند. با داشتـن یک سنباده لرزان به راحتی می‌توان کار سنباده‌زنی و صیقل‌کاری را با سرعت بسیار بالاتـری پیش برد.

همانطور که از نام این ابزار پیداست سنباده لرزان نیروی چرخشی را به نیروی لرزش تبدیل کرده و بدین ترتیب کار سنباده‌زنی را انجام می‌دهد. سنباده‌های لرزان در قسمت کف خود کاغذهای سنباده دارند که عملیات سنباده‌زنی را انجام می‌دهند. کاغذهای سنباده در شماره‌های مختلفی به بازار عرضه می‌شوند که بسته به شماره‌ای که دارند نرمی و زبری آن‌ها متفات است. هر چه شماره این کاغذها بزرگتـر باشد کاغذ سنباده نرم‌تر و ریزتـر و هر چه شماره آن کوچکتـر باشد کاغذ سنباده شما زبرتر و درشت‌تر خواهد بود.

سنباده برقی هیوندای

صفحه پیشنهادی: لیست سنباده های برقی هیوندای

انواع سنباده‌های لرزان

سنباده‌های لرزان انواع مختلفی دارند که می‌توان بسته به نیاز و کار خود مدل مورد نظر را انتخاب کرد. بطور کلی سنباده‌های لرزان از لحاظ منبع تغذیه به سه دسته تقسیم می‌شوند:

سنباده لرزان برقی

همانطور که از نام این نوع سنباده‌ها پیداست منبع تغذیه این مدل ابزارها جریان برق شهری می‌باشد. در این ابزارها جریان الکتریسیته انرژی چرخشی را به نیروی لرزشی تبدیل می‌کند.موتور سنباده‌های لرزان برقی در توان‌های مختلفی تولید و به بازار عرضه می‌شود.

سنباده لرزان شارژی

در این ابزارها منبع تغذیه باطری است که نیروی برق را در خود ذخیره کرده است. در مکان‌هایی که امکان دسترسی به جریان برق امکان‌پذیر نمی‌باشد می‌توان از سنباده‌های لرزان شارژی کمک گرفت.

سنباده لرزان بادی

در سنباده‌های لرزان بادی یا پنوماتیک، نیروی فشار ذخیره شده در کمپرسور به نیروی لرزشی تبدیل می‌شود؛ بنابراین برای کار با این ابزار به یک منبع بادی یعنی کمپرسور نیاز است.

مدل‌های مختلف سنباده‌های لرزان

حال که با انواع منبع تغذیه سنباده‌های لرزان آشنا شدید وقت آن رسیده که به مدل‌های مختلف این سنباده‌ها بپردازیم. سنباده‌های لرزان مدل‌های مختلفی دارند که هر یک برای کاربرد خاصی طراحی شده‌اند. برای انتخاب یک سنباده لرزان مناسب باید ابتدا با مدل‌های مختلف آن آشنا شوید تا بتوانید گزینه مورد نظر را برای کار خود انتخاب نمایید.

سنباده‌های لرزان تخت

کار با سنباده‌های لرزان تخت بسیار آسان است فقط کافیست دستگاه را در مسیر رگه‌های چوب روی سطح مورد نظر حرکت دهید. نکته قابل توجه این است که باید به مسیر حرکت خود دقت نمایید تا کارتان آسیبی نبیند.این ابزار به گونه‌ای طراحی شده است که خاکه‌ها را از روی سطوح برمیدارد و سرو صدای زیادی هم ندارد و قابلیت تنظیم سرعت دارد.

سنباده لرزان تسمه‌ای

سنباده‌های لرزان تسمه‌ای که به نام سنباده تانکی هم شناختـه شده است دستگاه بسیار پرقدرتی است که برای هموارسازی سطوح خش‌دار و صیقل‌سازی قطعاتی که تراش خورده‌اند مناسب است. این نوع سنباده‌ها در دو مدل بزرگ و کوچک به بازار عرضه می‌شوند. مدل‌های بزرگتـر برای انجام پروژه‌های سنگین و حجم کاری بالا و مدل‌های کوچک برای انجام کارهای خانگی و کم‌حجم‌تر مناسب می‌باشند.

سنباده لرزان گرد

این مدل سنباده‌ها دارای یک بلبرینگ دارای انحراف می‌باشند. این سنباده‌ها صفحه سنباده را در دو حالت دایره ای و بیضوی روی چوب به حرکت در می آورند از این رو این سنباده‌ها را سنباده‌های لرزان گرد می‌نامند. برای کار با این سنباده نیازی نیست مانند سنباده‌های تخت آن را روی سطح به حرکت دربیاورید. سنباده‌های لرزان گرد دارای انواع مختلفی هستـند:

سنباده لرزان گرد یک دستی

کار با سنباده‌های لرزان گرد یک دستی بسیار راحت است از این رو این نوع سنباده‌ها طرفداران زیادی پیدا کرده اند. این ابزار برای کارهای ریز و ظریف بسیار مناسب است.

سنباده لرزان گرد با زاویه قائمه

این ابزار معمولا برای برداشتـن چسب و رنگ از روی سطوح به کار می رود و قدرت بسیار زیاد اما سرعت کمی دارد لذا می توان بدون هیچ گونه آسیبی آن را محکم بر روی سطوح چوبی فشار داد. چرخ دنده های این دستگاه صفحه ی سنباده رابه موتور متصل می‌کند.

سنباده لرزان گرد خطی بزرگ

موتور این نوع سنباده‌ها بسیار قوی می‌باشد از این رو هنگام استفاده از این دستگاه باید آن را با هر دو دست محکم نگه داشت. این ابزار برای کارهای سنگین و حجیم بسیار مناسب می‌باشد.

انواع سنباده های برقی

کاربرد سنباده لرزان

اکنون که با سنباده لرزان و انواع مختلف آن آشنا شدیم نوبت به آن رسیده است که به کاربرد سنباده لرزان بپردازیم. آشنایی با کاربرد سنباده به  شما در انتخاب و خرید گزینه مناسبتـر کمک می‌کند.

از سنباده‌های لرزان در صنایع مختلفی نظیر کابینت‌سازی، ساخت مبلمان، کارگاههای نجاری و صنایع چوبی و هنری برای هموارسازی سطوح و آماده کردن آن‌ها برای رنگ آمیزی استفاده می‌شود.

مقاله پیشنهادی: ساخت خانه چوبی را با این ترفندهای ساده بیاموزید!

نکات قابل توجه هنگام خرید سنباده لرزان

هنگام خرید سنباده لرزان باید به نکات زیر توجه فرمایید:

  • سرعت بی باری یا RPM: میزان سرعت سنباده هر چه بزرگ‌تر باشد بدان معنی است که دستگاه قدرت بالاتـری دارد.
  • سرعت لرزش یا OPM: بزرگ بودن سرعت لرزش دستگاه نشان دهنده توان بالای دستگاه در صاف و صیقلی کردن سطوح می‌باشد.

سخن پایانی

در این مقاله به معرفی دستگاه سنباده لرزان و کاربردش در صنعت پرداختیم، همچنین انواع آن را به لحاظ منبع تغذیه شرح دادیم. با اطلاعات مختصرو نکات کافی که در این مقاله ارائه کردیم می‌توانید اقدام به یک خرید آگاهانه دستگاه سنباده لرزان در حرفه خود نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.